الأحد، نوفمبر 23، 2008




هل الحياة لعبة ..يكسبها من يجيد فن القاء الزهر .... فلانحتاج الى اخلاصك او وفائك ...فقط فن القاء الزهر ....لانحتاج الى كلمة حق تخرج من اعماق الظلم ...فقط فن القاء الزهر


عندما ذهبت لانصر مظلوم وكان كل اعتقادىاننى الرابحة وان ميزان الحق سترجح كفته...كنت اكثر حماقة ..فظلمت نفسى والمظلوم ..وانتصر الظالم ..فقط لانه يجيد فن القاءالزهر


اما عنى فاعتذر ...عفوا فانا لااجيد فن القاء الزهر


عندما تبقى بالنفس اشلاء الانسان ..وتموت المعانى والكلمات هذالانى لااجيد فن القاء الزهر .....

عندما تزوغ منا لحظات سعادة وهميه ويتوغل فينا الحرمان ويطأطأ الحظ رأسه اسفا وندما ..هذا فقط لانى لااجيد فن القاء الزهر

عندما تصرخ فينا الايام ملولة تسئم صدقنا فتسئم وجودنا ونعتصر الاحلام فيتساقط مر القطرات ليملاء اقداح الوهم ويرتشفها قلب يمتص صريخه اين العداله ... اين الحقيقه..... اين الحق
هذا لانى لااجيد فن القاء الزهر ....................


عفوا عفوا فانا لااجيد فن القاء الزهر

هناك 27 تعليقًا:

رابطة هويتي اسلامية يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الاخت الكريمة عضو المجلس الاستشارى

لقد تم نشر توصيات الجلسة الاولى للمجلس الاستشارى الذى انعقد أمس ونتمنى أن يكون الذى منعك من المشاركة فيه خير

نرجو من زيارة الرابطة لمعرفة أخر المستجدات وإن كان لكى رأي مخالف اذكريه أو أيه اقتراحات .

رابطة هويتي اسلامية يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

موعدنا الاثنين 24/11 الثامنة مساءا

وذلك لمناقشة بعض الأمور أهمها:

انهاء الانتخابات

مناقشة بعض الاقتراحات

التدوينة الجماعية الاولى التى سوف تنشر 25/11

تحديد موضوع التدوينة القادمة 28/12 وذلك حتى نستعد لها

نرجو الحضور للأهمية وذلك فى مدونة الجلسات الخاصة

فى حالة تعذر الحضور نرجو ارسال تعليق فى حجرة الجلسات بما يفيد ذلك

جزاكم الله كل خير

صاحب العزبه يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ربما انت كذلك.. لا تجيدين فن القاء الزهر.
وهنا كثيرين يجيدون هذا الفن تماما.
أنغبط من يجيد ذلك الفن ام نرثي له؟
انك حقا تجيدين فن القاء الكره في ملعبنا..ولك كل هذه القدره علي القاء الكلمات لتثير العقول ...في كم من التسائلات ..وانت اقدرنا علي الاجابه ..ولكن استطيع ان اقول ...الحياه ليست بلعبه. ولكن من يكسب فيها الاكثر وفاء والاكثر عطاءوالاكثر اخلاص والاكثر ثباتا علي الحق ...وليس الاكثر اجاده لفن القاء الزهر ...بس خلاص
انت ليه بجدماعلقتيش علي البوست بتاعي
...والله ما انا معلق كمان هيه ..بس..ومش خلاص.

محمد ابراهيم يقول...

صدقي بجد الكلمات دي كانت موجودة في حياتي
او بمعني اصح لسه موجودة في حياتي
مشكلتنا اننا لو بنعرف نقرص الزهر
هتتحل معانا
بس المشكلة اننا مش بنعرف نغش
تحياتي
محمد

اوعى تفكر يقول...

ولا انا بعرف ارميه
بس ياترى مين بيرميه

موناليزا يقول...

وما اصعب هذا الشعور

fashkool يقول...

بنتى الحبيبه .. لا تتشائمى هكذا .. فالحياه طويله .. وفيها مكسب وخساره .. وفعلا فن القاء الزهر .. ايى من يستطيع العرض جيدا .. مثلا فى المحاكم والعاب المحامين .. وبعدا عن ان القاء الزهر فن .. هناك ناس يا بس الزهر معهم على طول .. محظوظين جدا بدون ان يلقوا هم الزهر .. هذه حقيقه .. ولكن لا تبتئسى .. قليلا من التفاؤل ولن اطالبك بكثير .. ولكن على الاقل قليلا من التفاؤل .. تحياتى يا بس خلاص

علاء سالم يقول...

السلام عليكم

فعلاً معاكي حق
فمن يجيد إلقاء الزهر هو الرابح دائماً في زمان أصبح خالياً من العدالة ومن الصدق أيضاً

خالص تحياتي لقلمك المتميز

كلمة حق {هويتى اسلامية} يقول...

الاخت الكريمة
************
وفقكى الله وأعانك

لقد أبلغت رسالتك الى الاخوة الاعضاء

وكلهم يتمنون لكى التوفيق ويدعون لكى بكل خير

الرابطة رابطتك ومرحبا بكى معنا فى أى وقت .

ما علينا يقول...

شوفى يا عزيزتى

قلنا الكلام ونقوله من تانى

البكاء على اللبكن المسكوب لا يفيد
والمثل بيقول العايط في الفايت نقصان عقل
وانت تنتفى عنك صفة نقصان العقل والحمد لله

من البداية وانت عارفة انك مش داخلة جنينة ورد تستمتعى بالاريج دون ان تجرحك الاشواك

انت ناسية انك داخلة اساسا مشتل اشواك وليس مشتل ورود

والمسألة مش مسألة فن القاء الزهر

المسألة مسالة حسابات
1+1=2
شوفتى سهلة ازاي
انت ذهبتى لنصرة المظلوم

ولكن كان يجب ان تعدى العدة وتتخيري وقتك

واقولك عاشر قدر الله وماشاء فعل
اكيد اكيد هذا خير بلاش تبتئسي
من المؤكد ان الكوب لم يفرغ تماما وايضا
لم يكن ممتلئ فما حدث ليس بصدمة وليس بجديد فالامور لم تكن قد تحولت صبغتها الى اللون الوردى بعد

ومازلت عند رأيي ما هي الا جولة

هتقولى احنا مش في لعبة
هاقولك لاء في لعبة بل في حرب
وانت اخترت دخولها بكامل ارادتك وانت على علم بالمتربصين

يبقى نعمل بقى بمبدا
الضربة اللي مش بتموت بتقوى ما تخليش الموقف ييتضخم ويبتلعك

كونى اكثر فطنة واحتوى انت الموقف

وليس هذا رميا للنرد
ولكن المؤمن كيس فطن والمؤمن القوى خير من المؤمن الضعيف

الكلام في حصل وما حصلش والمقصد والنية
لن يفيد
توكلى على المولى عز وجل وتداركى الموقف بالتركيز في سد اي ثغرات وتقوية جبهتك ونتعلم التريث والتروى

عارفة انى قلتلك الكلام دا وعارفة انك مدركاه وانك غصب عنك احساسك بالظلم

لكن لا يكفى الاحساس بالظلم الايجابية لابد منها

صديقتى
تناسي ما حدث واستعدى لما هو قادم
اعيدي ترتيب اوراقك


يا باشا نزلت الملعب لازم تفرض نفسك
وباسلوبك مش اسلوبهم

لكن توظيف ردود الفعل وتوقيتها وفرض الشخصية


كل دا من الليمون والمربى


ربى يفرج كربك وينصرك عليهم ان شاء الله

هــو..مش ..نـو يقول...

تركونا للحراسه ...وما رعوا ما ظنوا فينا.
للعهد خانوا ...وعلي العهد بقينا.
في الزل عاشوا...وما رضينا.
ما عرفنا لهم دينا...والوفاء لنا دينا.

بس خلاص ... يقول...

الى كل من ترك تعليقا

صاحب العزبه باشا ...
محمد ابراهيم
اوعى تفكر
الموناليزا
فشكول علاء سالم
ماعلينا
بدايه الحمد لله ... وطبعا بفضل الله ايماننا قوى وعزيتنا لاتضعف .. اعلم ان الله يختبر المؤمنين ..وكلما زادت الازمات زاد الايمان ... ولكنها خواطر وتساؤلات تراوض النفس دائما ... كلما شعرنا بالظلم ودائما يتكرر هذا الشعور كلما زاد الاصرار على ان اكون نفسى فقط ولااتبع الاهواء ولا اميل مع الريح ..كما يقولون
الله المستعان اشكر لكم جميل صنعكم وكلماتكم التى نزلت ببرد وسلام على القلب .. وشعرت انه لازال هناك الخير
تقبلوا وافر احترامى

بس خلاص ... يقول...

هو مش نو ... ضيفنا الجديد احب اقول لك
بلا بلا هوهوه ...بلا بلانونونوه... السر فى بير.....
صو صو صوصوه ثر ثرثره ....خد من ده كتير ......
جر جرجرجره ... حرحرحرحره .... وعاملى كبير

fashkool يقول...

هش فنش .. ازيك .. كنت مسافره ولا حاجه اكيد من فتره
طبعا المصرى القديم والحديث ايضا والمصرى بشكل عام متدين ويبحث عن التوحيد دائما ولو بحثتى تجدى ذلك فى التاريخ القديم ولكن انا لم اتناول الدين فى كتاباتى فى التاريخ فليس موقعه من الكتابه فى شئ .. وخذى مثلا على ذلك .. ان المصرى كان يعبد آلهه مثل رع وما يدرينا ان المقصود برع هو الله سبحانه وتعالى .. وكان يعبد ازيس ايضا وما يدرينا انهم كانوا يقصدون الله الواحد الاحد عز وجل وحور وما يدرينا ايضا .. اقصد انهم كانوا دائما يعبدون الها وربما ان الاله الذى كانوا يعبدونه بالتأكيد ليس صنما كاللاة والعزى وهبل وخلافه ولكنك دائما تجديه رمزا ولا يوجد له تجسيد على الارض او تماثيل او خلافه الا فيما ندر جدا وان الله سبحانه وتعالى سألنا فى عالم الزر الست بركم .. قالوا بلا - نعم وشهدنا على انفسنا واننا نعرف ان الله ربنا وهو الواحد الاحد ولذلك لا عزر لنا امام الله يوم القيامه .. الجانب الدينى ليس موجود فى كتاباتى وهناك كتابات كثيره تتحدث عن الدين وانا اتناول تاريخ بعض القدماء لا كل التاريخ القديم والا فان شرحه سيطول اتناول فقط الشخصيات المؤثره فى التاريخ المصرى قديما وحديثا وبدأت من القديم .. اصل الحكايه يا بس هس ان انا عملت فيها عالم وبفهم يعنى فى التاريخ فقاموا بعض المدونين وقعدوا ينفخوا فى وانا انبعجت وعملت فيها الجبرتى وقعدت اكتب تاريخ والموضوع لقيته صعب على عايز قرايه كتير وبحث كتير .. بس خلاص انا اتورطت وما اقدرش ارجع فى كلامى وعمال اكتب وبينى وبينك اصل كل يوم حألاقى موضوع اكتبه منين وانت عارفه عمك فشكول ما لهش فى الشعر والحاجات دى ولا الكتابه التخيليه ولا الكتابه الرومانسيه وان طنتك الحاجه بتاعتى قاعدالى وانا باكتب .. قال يعنى حاروح فين هو انا لو رحت السوق حد يرضى يشترينى ولو حد رضى يشترينى حياخدنى ببلاش ويمكن يرجعنى تانى ويقول لى ما تنفعش .. سلام بقى يا بس هس يا ابنتى الحبيبه

اقصوصه يقول...

في هذه الحياه

يمر علينا الكثير

ونعيش دوما

لنتعلم المزيد

وطالما هناك قلب ينبض

هناك دوما المزيد

تقبل مروري

Khaled يقول...

بصى بقة .... أنا مش معاكى فى إنك لاتجيدى إلقاء الزهر .....

دنيانا أصبحت لمن يملكون تلك الموهبة فلماذا لا نتعلم منها القدر القليل الذى يؤهلنا للتعامل مع مثل هاؤلاء مع الأحتفاظ بهويتنا الأصلية و دون فعل ما ينافى عقائدنا ....

ورد أبيض كتير علشانك

klmat يقول...

قد ينتصر الظالم فى الحياه ولكن المظلوم له
رب ينصره ولو بعد حين
حين نخسر اشياء ماده فرصه هى مجرد اشياء افضل من ان نخسر انفسنا . وعلينا ان نتعلم من اخطاءما حقيقى بنتألم بس بنجرب ونتعلم
وان شاء الله اللى جاى حايكون افضل
سلامى

بس خلاص ... يقول...

ا.فشكول.. من اعماق هس فنش اللى هى بس خلاص احيان باقولك
الحاجة عارفة قيمتك جداجدا زى ماحنا عارفين انك رجل عظيم جدا وانك فى سوق الانسانيه تساوى ملايين الملايين ومانرضاش برضه نبيع
وبعدين ازاى مالكش فى الرومانسيه والتخيليه والحاجات دى ... طيب ارجع فلاش باك كده ايام النيل والليل والدره المشوى ... طيب اسأل الحاجة كده

بس خلاص ... يقول...

استاذ خالد ..يافنان ياكبير
تعلمنا... وفهمنا ..ومن حكيم نصحك اهتدينا....
وبورودك البيضاء انشرح بالنا وصفينا
لك كل التقدير

بس خلاص ... يقول...

ارق واعذب الكلمات
اشكرك ...الدنيا بخير طول مافيها ناس حلوين زيك


...لااعلم كيف يبتهج قلبى واشعر بالاطمئنان كلما قرأت كلماتك

لكى كل الحب

fashkool يقول...

ابنتى الحبيبه بس خلاص
الله يجبر خاطرك زى ما بتجبرى خاطرى .. اصل يا فنيتو الحاجه قاعده مع بنتها اللى جايه من السعوديه ومعاها طبعا حفيدتها وكمان قاعده مع مرات ابنها اللى هنا سايب شقته وقاعد معانا عشان اليومين اللى اخته هنا فيهم ومعاه احمد حفيدى وحبيبى وبعدين الحاجه مشغوله بحفيدتها اللى بتيجى لها كل سنه مره وبأحمد حفيدها اللى هنا ومطنشانى على الاخر ولا كأنى قاعد فى البيت .. انا بقى باستعبط واروح اقعد معاهم ومش مهنيها بالقعده مع احفادها .. يعنى هو انا ما ليش نفس اقعد مع احفادى انا كمان ... عقبالك يا فنيتو تفرحى اذا ما كنتيش اتجوزت تتجوزى واذا كنتى اتجوزتى وفى الحالتين تفرحى بعيالك واحفادك كمان وتقولى الله يرحمك يا عم فشكول انت دعيت لى الدعوه الجميله دى وربنا يا بنتى يكرمك ويهدى لك حالك ودنيتك .. تحياتى

الراقـــص مع الذئـــــاب يقول...

السلام عليكم

إلقاء الزهر ليس فن...
قد يكون حظاً...وقد يكوا احتيال
وفي كلا الحالتين لا ينفع هذا الامر صاحبه

من يعتمد في حياته علي القاء الزهر لن يفوز إلا احتيالا

قد يحاول البعض إخلال ميزان الحق كما حدث معك
ولكن هيهات ان يختل ميزان الحق...
ولا تتهمي نفسك بالحماقة من اجل خسارة جولة مع المحتال الذي انتصر بظلمه

اخلعي عنك ثوب التشاؤم يا اختي الكريمة

فإن الأمور تجري بمقاديرها...ولحكمة لا يعلمها إلا الله


دمتي في خير....

بس خلاص ... يقول...

أ فشكول
ادام الله عليك جمع الاسرة ولملم شملكم على طول الدوام تحياتى لك ولاسرتك ولاحفادك فهم خير خلف لخير سلف
والحمد لله انا ام وعندى اولاد حلوين قوى بارك الله لنا ولكم

بس خلاص ... يقول...

الراقص مع الذئاب اشكرك جدا على كلماتك الصادقه والفاهمة والواعيه
وادعوكان تقرأ معى قصيده اغضب لفاروق جويده فى البوست القادم

Eyzinhyem يقول...

انا كمان مش بعرف ارميه!!

zainab يقول...

عزيزتى

بجد كل كلمة قلتيها هنا انا حساها

تحياتى

غير معرف يقول...

福~
「朵
語‧,最一件事,就。好,你西...............................................................................................................................-...相互
來到你身邊,以你曾經希望的方式回應你,許下,只是讓它發生,放下,才是讓它實現,你的心願使你懂得不能執著的奧秘